søndag 3. desember 2006

Lykke!

Jeg ønsker meg lykke til jul. Ren, uforfalsket lykke. I ubegrensede mengder, hvis det er mulig, men jeg nøyer meg med noen gram hvis det er dyrt eller vanskelig å få tak i. Bare det er nok til noen sekunders lykkerus uten klager, fordømmelser, krav og kritikk. Noen sekunder fri fra hverdagens gråvær og meningsløse gjentagende mønster. Noen sekunder hvor jeg bare svever blant rosa skyer og føler at nu, nu vil jeg ikke endre på noe, dette øyeblikket skal vare evig. Denne følelsen skal jeg bære med meg resten av livet. Denne lykkefølelsen skal jeg tenke på hver gang jeg blir trist og lei og føler at alt er meningsløst. Når alt butter imot. Når maktesløsheten tar overhånd. Da skal jeg tenke på dette, korte, intense øyeblikk av lykke. Om det så er det eneste øyeblikk lykke jeg får oppleve. Men det blir nok et par sokker under treet i år også…

1 kommentar:

Hobbyfilosofen sa...

Opplevelsen av lykke og minnene om opplevelsen går ikke ut på dato.

Håpet derimot, det kan forvittre og bli till støv fortere enn man aner. Håpet kan vi ikke stole på. Håpet er flyktig. Håpet om lykke er en farlig kraft når den legger sitt slør over vår fornuft, forvrenger vår rasjonelle sans og pakker vår verden inn i en rosa sky av falske forutsettninger og forvridde oppfattninger.

Men ekte opplevd lykke går ikke ut på dato...