mandag 24. september 2007

Min kjære Hr. Pnin…

- Å, han er så sjarmerende. Blikket hennes blir drømmende og svever av gårde til sitt eget universum.
- Syns du? Caroline hever øyenbrynene et ørlite sekund før de lager en liten rynke over neseroten.
- Men, han kunne jo vært faren din, sier jeg. Og det sier jeg, som i forrige semester var på knærne etter tysklæreren på grunnkurset. Riktignok ikke fullt så gammel, men, hadde han vært ”uheldig” som ung kunne han sikkert hatt en sønn eller datter på min alder.
- Det er så nydelig når han snakker, jeg føler han snakker til meg. Mary er henrykket og ruller mykt på hoftene så det røde skjørtet begynner å svaie.
- Og når han skal forklare oss på engelsk, smilehullene blir til groper i Marys kinn, han er så hjelpeløs, å – jeg har så lyst så hjelpe ham, lære ham, og så kan han lære meg. Iveren river i henne. Jeg er ikke lenger i tvil, Mary er fortapt, forelskelsens besettelse har beseiret fornuften. I hodet hennes er det bare plass til to ting. Hr. Pnin og russisk.
Caroline legger hodet på skakke. Hun ser det hun også.
- Tror du han har oppdaget deg, spør hun uskyldig. Det er som å kaste ett glass vann i ansiktet hennes. Stivt titter hun rett fram. Tomheten speiles i hennes øyne. Jeg kan ikke dy med. Jeg må spørre jeg også.
- Tror du?
- Tror dere ikke? Forfjamset ser Mary på Caroline, så på meg.
- Er det ikke meg han titter på? Kinnene henger slapt. Uttrykket er utvisket. Urolig venter hun på at vi skal bekrefte hennes illusjon. Jeg titter på Caroline. Venter et lite øyeblikk til, før jeg lavt visker.
- Nei, jeg er ikke så sikker på det.
- Men… hvordan… han må da ha sett meg… jeg var jo den eneste i rødt… og… rødt… det skal jo fange ens oppmerksomhet, skal det ikke? Hun begynner å bli fortvilet nå. Jeg kjenner tilfredsstillelsen stige. Bak masken smiler jeg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Återigen usel på norska. Vad betyder krokete stier?

CassandraMortmain sa...

Så gøy å snuble over denne snutten her inne! :)

Hobbyfilosofen sa...

Therese:
"Krokete stier" kan bäst översättas till slingriga/krokiga (vandrings-)leder/stigar.

Cassandra Mortmain:
Så hyggelig at du tok turen innom! Om du fortsetter å komme med skriveutfordringer skal jeg forsøke å bemøte utfordringene med nye innlegg.

Anonym sa...

Spennende og morsomt dette - hvordan en skriveutfordring på en annen blogg - som egentlig tar utgangspunkt i et bokomslag - blir til en stilig tekst her i din blogg. Da kan man jo virkelig snakke om krokete stier! ;-)

Hobbyfilosofen sa...

Det var fint du fulgte de krokete stiene, Leselama, ellers hadde du jo ikke havnet her... velkommen! Og hyggelig at du likte min tekst.

Anonym sa...

Aha, nu när jag läser det igen känns det ju helt plötsligt så självklart att det betyder det=) Ha en bra dag.

Anonym sa...

Utrolig flott blogg, Hobbyfilosofen! Dette innlegget var så bra at jeg kjente det helt inni magen! Og kanskje inn i hjertet. Så utrolig levende. Ansiktene stikker nærmest ut av den svarte bakgrunnen. Nesten litt nifst.
Men på en bra måte, selvsagt.
Wow!

Hobbyfilosofen sa...

Therese: I bland är det svårt att se det uppenbara... Ha en god dag du också!

Binka: Velkommen til bloggen! Din kommentar varmer mitt hjerte. Jeg blir så glad når noen setter pris på det jeg skriver.