onsdag 28. mars 2007

Skrivövning I, II och III

- Ni får 15 minuter på er. Texten skall börja med ”Jag har ingenting”. Personen skall vara av det motsatta könet och tio år äldre än er själva. Och inte nog med det, ni skall få två ord också. Orden skall med, på något sätt, i det ni skriver. Och kom ihåg att använda dagboksformen.
Jag tittar på den lilla pappersremsan. En offentlig toalett. Och här kommer en liten pappersbit till. Grå. Ja, de passar ju bra ihop, tänker jag, innan det går upp för mig att nu måste jag skriva. Något. De nästa 15 minuterna, som nu kanske inte är mer än 14, eller 13, skall jag skriva. Inte bara det, men jag skall gestalta en kvinna, tio år äldre än jag, som inte har någonting och en grå offentlig toalett. Kära någon, låt det komma en uppenbarelse. Nu!

Jag har ingenting. Inte en enda. Hur fan kunde han lämna mig såhär? Varför? Vad fan har jag gjort för fel? Har jag inte älskad honom? Hela tiden? Pysslat om honom. Städat och hållit i ordning. Så går han. Till den jävla horan. Knappast könsmogen. Han kunde ju ha varit hennes far. Men det spelar ingen roll. Det kvittar vem det är. Han har lämnat mig. För all tid. Och jag saknar honom så innerligt. Att känna hans varma fasta hand på min rygg. När han håller om mig. När han … De jävla minnen! Jag kommer aldrig släppa från dem. De kommer aldrig släppa mig! De kommer hela tiden. Varje gång jag går ner en gata jag har gått med honom. Varje gång jag tittar på TV. Jag vet vad han ville sagt. Vilken kommentar han ville kommit med. Jag kommer alltid minnas. Allt. Även den gången han förförde mig på en offentlig toalett. Pressade mig hårt mot den gråa väggen. Hur jag njöt. Även om det stank. Fan. Vad ska jag göra för att slippa minnas?

Känns inte som någon uppenbarelse, men det är fortfarande lite konstigt att skriva på kommando. Blir en helt annan press. Känner ändå att det fungerar rätt bra. Det värsta är väl att själv läsa texten för de andra efteråt. Och nu, på datorn, blir ju texten så himla kort. En hel handskriven A4 sida reduceras till ett litet avsnitt efter att blivit behandlat av mitt tangentbord. – Har du läst Pia Juul, frågade hon. – Nej, svarade jag pliktskyldig. Har aldrig hört talas om henne, tänkte jag. – Du skriver lite som henne. Aggressivt, som en monolog. Nästan som en del av ett skådespel.

- Nu vänder vi på det. Börja med ”Jag har allt, punkt”. Och så byter ni papperslappar. – Eller kanske vi skulle hitta på andra platsar. Eller hur? Så blir det lite variation. Och nya färger, om ni kan. Det finns ju inte så många att välja på. Det blir nästa turkos och andra intressanta nyanser nu…
Jag tittar uppmanande på killen bredvid mig. Själv skriver jag ”framför spegeln” och ”rosa” och ger till min vänstra kamrat. På lapparna jag får står det ”En ambulans” och ”Blå”. De hör ju också ihop. Det finns hopp. Men lätt är det inte. På 15 minuter.

Jag har allt. Allt jag behöver, och lite till. Men ändå är jag inte nöjd. Blir aldrig nöjd. Måste alltid sträva efter mer. Men varför? Behöver jag allt detta? Vad skall jag med en ny soffa, nya skor, en ny klänning? Blir jag lycklig av det? Nej, jag gör ju inte det. Men varför har det tagit så lång tid för mig att inse detta? Och varför klarade jag inte reda ut det själv? Varför hajade jag inget för jag blev exponerad för en chockartad händelse? För det var ju det. När han föll ihop. På gatan. Bredvid mig. Om jag inte hade känt honom hade jag nog stuckit därifrån. Nu var jag tvungen ringa efter en ambulans. Det kändes som en evighet innan den kom. Ansiktet blev blåare och blåare. Förtvivlad försökte jag hjälpa. Men inte visste jag vad jag skulle göra. Och där, bredvid honom i ambulansen, medan sirenen skrek och vi åkte i rasande fart ner den smala gatan, då insåg jag vad som verkligen betyder något. Att det är livet, inte allt annat, som är viktigt. Det känns så overkligt. Som mitt liv är tagit från mig, även om det är precis tvärt om. Nu kan jag äntligen se livet. Vad som egentlig betyder något. Men ändå känns det tomt. Vad har jag kämpat för i alla dessa år. Vad skall jag göra nu? Skall jag sälja allt? De kommer tro jag är tokig! Vad skall jag säga? Att jag har sett ljuset?

- Vi gör det lite svårare. Nu får ni både början och slutet, så får ni försöka komma er från punkt A till punkt B. Det börjar såhär; ”När jag träffade min man lovade han mig ett härligt liv.” Slutet är ”Ni måste förstå mig, jag förvarnade min man, jag förde ingen bak ljuset, jag sa ju, ja, okej, men bara en.” Och använd gärna en av personerna från de andra skrivövningarna. – En vad då, frågar jag. – Ja just det, en vad då, svarar hon med ett leende.

När jag träffade min man lovade han mig ett härligt liv. Han har ju alltid varit lite naiv, där, bakom de blåa ögonen. Och han visste nog inte vad han gick till. För bakom min prydliga fasad finne en som vet vad hon vill. Det tog längre tid än förväntad för han upptäckte det. Jag är än i dag förundrad över det. At han inte fattade. Men det var ju inte något problem för mig. Jag fick ju som jag ville. Hel till han började tjata om barn. Dessa jobbiga små djävlar som tar all tid och kraft. Och vad har de inte gjort med min kropp. Men för honom var det likgiltigt. Det spelade ingen roll. Bara han fick en son eller dotter. Det var nog mitt största misstag. Han vill ju ha många. – Bilda en stor familj som han brukade säga. Jag var tvungen att stå där smilande bredvid honom. Låtsas. Men jag lovade aldrig det. Det vet jag. Och efter födseln såg jag till att det inte blev flera. Men att han skulle lösa det på det här sättet… Ni måste förstå mig, jag förvarnade min man, jag förde ingen bakom ljuset, jag sa ju, ja, okej, men bara en.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svenskan;) Du måste vara duktig, eller iaf. ha en duktig fantasi som kunde prestera sådär på löpande band.

Anonym sa...

Imponerende skriveøvelse syns jeg :-) Går du på skrivekurs?

Hobbyfilosofen sa...

Therese: Vet inte om svenskan är så mycket att tacka för. Känner mig inte helt säker, för nästan allt jag kan på svenska har jag lärt mig själv genom att läsa, skriva och verifiera med stavningskontrollen i Word. Ibland söker jag faktiskt på Google också, för att hitta ord som Word inte kan… Men jag hoppas det inte var helt tokigt och att du åtminstone kunde förstå vad jag skrev. Får hoppas de som läser är överseende med mina språkliga fel och brister, som till exempel när meningsbyggningen blir lite konstig. Fantasin är det för tillfället inget vidare problem med, men tack för din kommentar. Det hjälper att ha något att börja med, som till exempel en plats...


Jorid: Takk! Det var hyggelig! Og, ja, jeg går på skrivekurs. Målet er å bli bevisst på hvilke ulike redskaper og verktøy man har når man skriver. Så nå skal jeg lære om dagbokform, dialoger, monologer ulike skildringsteknikker og sikkert en hel masse annet som jeg ikke husker i farten. Så det kan hende det kommer flere blogginnlegg fra kurset. Sannsynligvis noen på svensk, men det går vel bra for din del om jeg ikke husker helt feil... Er det kjedelig håper jeg noen gir meg et diskret hint...

Katrine K sa...

Syns du er flink. Veldig vanskelig oppgave det der. Skrivekurs høres nyttig ut, men sikkert vanskelig å skrive svensk når du egentlig er norsk..eller?

Hobbyfilosofen sa...

Katrine K: Takk for støtten! Blir glad av slike kommentarer! Håper kurset er nyttig, men har bare vært to ganger til nå. Håper jeg lærer mer etter hvert. Og, ja, det er vanskeligere å skrive på svensk... føler at ordforrådet er litt mer begrenset da... så blir det sikkert god svorsk innimellom... Men om jeg vil kan jeg levere tekster på norsk. Det har jeg tenkt å gjøre denne uken...

Jill sa...

Så spennende med skrivekurs! Mange utfordrende tankespagater, eller hva? Tenker nok også at det må være ekstra vanskelig siden det er på svensk (som jeg ofte innbiller meg er lett, men som jeg er overbevist om at jeg ville følt meg ekstremt hemmet om jeg skulle skrive på). Det sies at det er vanskelig å være sint på andre språk. Jeg tror nok det må være vanskelig å uttrykke enhver følelse overbevisende vis på andre språk, men på meg virker det som om du fikser det veldig bra :-)

Hobbyfilosofen sa...

Takk Jill, det var hyggelig å høre! Kurset er en utfordring, både fordi man får en begynnelse, slutt eller tema man skal skrive om og at man må skriva NÅ. Ellers kan man jo sitte i timevis og tenke på hva man skal skrive. Ofte uten at man kommer noen vei, men likevel. Nå må man produsere på kommando. Men man lærer av det, så absolutt. Språket blir et lite hinder, men føles egentlig ikke som det største problemet...

Nå har vi begynt med "textsamtal". Vi skal analysere og kritisere hverandres tekster. Kjempevanskelig å gjøre sånt, jeg som ikke har tenkt abstrakt rundt en tekst siden skoletiden. Det blir interessant å høre hva de sier om min tekst. Gruer meg litt til det... men gleder meg også.

Johnny sa...

du skriver fenomenalt, vare sig det är på norsk eller svenska. att skriva på kommando kräver en utvecklad fantasi. det verkar du besitta. lycka till med resten av kursen! (och karriären).

Hobbyfilosofen sa...

Tack jdawg, du gör mig glad! Det går förvånansvärt lätt att skriva på kommando, men det törs jag inte säga, för då blir det väl tvärstopp... Ser framemot resten av kursen. Karriären (min befintliga) är än inte kopplat till mitt skrivande, men jag tackar ändå... Om det blir en ny karriär sen... vem vet...
Lycka till du också!